Codex van Lev Grossman
Codex

... Lev Grossman
Uitg. Karakter Uitgevers BV

Boekrecensie door H.T. de Kroon en W.M.F. Leuver

Een jonge bankier komt op het spoor van een verloren gewaande middeleeuwse tekst die raadselachtige parallellen vertoont met de moderne wereld....

Codex van Lev Grossman is een spirituele roman, met een vleugje mystiek. Het verhaal gaat over een jonge bankier, Edward Wozny, die op een voor hem ongewoon kruispunt in zijn leven staat. Voor het eerst sinds jaren lang hard werken heeft hij een korte vakantie, die eigenlijk een werkonderbreking is tussen twee banen. Zoals dat wel vaker gaat bij werkpaarden is dit een situatie waar hij niet goed mee om weet te gaan, vandaar dat hij zich een aantal dingen laat opdringen.

Ten eerste begint hij, min of meer uit plichtsbesef, en met tegenzin aan het catalogiseren van een unieke privé collectie van boeken uit de Middeleeuwen, waarbij verondersteld wordt dat er zich een bijzondere Codex tussen bevindt. Deze codex is een zeer oud boek met een duister geheim, dat tot op heden spoorloos is en waarvan het bestaan zelfs in twijfel getrokken wordt. Hoewel hij in eerste instantie niet erg gecharmeerd is van de opdracht, wordt hij toch al snel gegrepen door het mysterie van de codex en zet alles op alles om het mysterie te ontrafelen. Daarbij roept hij, om zijn opdracht naar behoren te vervullen, de hulp in van Margaret Napier. Een nukkige tante, maar wél specialiste in middeleeuwse literatuur.

Vrijwel tegelijkertijd laat hij zich door vrienden meetrekken in het spelen van een spel op de computer, ook met tegenzin, en ook hierbij verbaast hij zichzelf door de tegenstrijdige gevoelens die hij hierbij ervaart. Net als bij het catalogiseren voelt hij aanvankelijk een tegenzin, die zich al doende omzet in een soort van fanatisme. Het is zelfs opmerkelijk hoe deze twee, beide nieuwe en opgedrongen, aspecten met elkaar verweven zijn, en hoe de betrokkenheid bij het ene de beslissingen bij het andere beïnvloedt.

Dit is gerealteerd aan een mysterieuze link met ultra moderne computer-technologie en 'n IT genie. Een vreemd computerspel loopt als een rode draad door het hele verhaal heen en schijnt nogal wat  parallellen te hebben met de codex. De hoofdpersoon ontrafelt samen met Margaret Napier het gecompliceerde mysterie, waarbij de eeuwenoude legenden uit de Codex voor bijzondere intriges zorgen. Daarnaast rijst tijdens het onderzoek de vraag of één en ander wel geopenbaard dient te worden.

Deze combinatie van uitersten maakt het boek bijzonder aantrekkelijk en houdt de lezer gevangen in een speciaal sfeertje. Hoe en of de codex uiteindelijk wel wordt gevonden verklappen we niet. wie daar nieuwsgierig naar is moet het boek zelf maar lezen. De uiteindelijke afloop blijkt toch wel heel anders uit te pakken dan de lezer kan vermoeden!

Gelukkig geen brute Amerikaanse toestanden met veel geweld, maar een leuke intellectuele deductie van de beschikbare gegevens, die garant staat voor een aantal spannende uurtjes. Eén van die verhalen dus om in één ruk uit te lezen.

Boek bestellen? Klik hier...